Piackutatás

Ki szeret eltévedni? Persze, hogy senki. Ha van kéznél térkép, iránytű és van egy tervünk, hogy honnan hova megyünk, akkor nem fogunk eltévedni. Ha a túrázás helyett az üzleti döntések útvesztőjére gondolunk, akkor a megtervezett piackutatás egyszerre lehet térkép és iránytű, nem hagyja, hogy eltévedjünk.

De miért esik nehezünkre a piackutatáshoz, mint hasznos marketing-információs eszközhöz nyúlni? Miért van az, hogy a legtöbb cég nagyon ritkán  végez piackutatást? (leginkább soha)

Mert a piackutatás nemcsak egy eszköz, hanem egy attitűd, egy stratégia, egyfajta speciális hozzáállás a piachoz.

A piackutatás alapfeltétele a kíváncsi, alázatos hozzáállás.

Hiszen itt kérdezünk és nem kijelentünk.  A vezetők, a menedzserek pedig nagyon szeretnek kijelenteni, válaszokat adni, diktálni tempót, megmondani a tutit. Ez ma az aktuális trend. Már nem divat kérdezni, mert aki kérdez, arra rásüthetik, hogy nem ért hozzá, kókler és semmiképpen sem guru. Ezért aztán, a kutatás ritka, mint a fehér holló.

Amikor döntést kell hozni, azaz üzleti útelágazás előtt állunk, akkor kell, hogy felmerüljön a piackutatás igénye.

  • Jobbra menjünk, vagy balra?
  • Bevezessük az új terméket, vagy még várjunk?
  • Csípős legyen az új szósz, vagy inkább ezersziget?
  • Piros legyen az új arculat vagy kék?
  • A fiatal nőket célozzuk, vagy a kisgyerekes anyukákat?
  • A honlapon keresztül érkeznek hozzánk a legtöbben, vagy a Facebookról?
  • Az ár alapján döntenek, vagy inkább ajánlásra?
  • Szeretnek hozzánk járni, vagy mi vagyunk a legközelebb?

Megannyi kérdés, melyre jó lenne tudni a választ, hogy továbbléphessünk a megfelelő irányba.

Ezekre a kérdésekre azonban nem csak a piackutatás adhat választ, hanem a vezetői tapasztalat, a megérzés, a rutin, a tulajdonosi nyomás és még sorolhatnánk.

 

Az egyszemélyes döntésekkel szemben a piackutatás jobb választ fog adni, mert tudományos, sok ember összesített véleményét tükrözi és semmiképpen nem részrehajló.

Egy jól megtervezett és lebonyolított piackutatás pontos térképet ad a felelős döntéshozó kezébe a vevők, a piac, a konkurencia helyzetével kapcsolatos fontos kérdésekben, egyetlen cél érdekében, mely így hangzik: “jó döntéseket akarok hozni”.

A jó döntés pénzt hoz, a rossz döntés pénzt visz.

Persze lehet jó döntést hozni egy jó megérzés alapján – egyszer.

Két, három alkalommal se lehetetlen beletrafálni a megfelelő terméktípusba, színvilágba, médiába, kampányba, egy idő után azonban az ilyen döntéshozatali mechanizmus átmegy egyfajta fura szerencsejátékba.

Mi jön most? Piros vagy fekete?  Rá lehet érezni a vevő vágyaira, fel lehet tárni motivációkat tapasztalatból. Hosszú távon azonban szinte lehetetlen folyamatosan jó döntéseket hozni megalapozott háttérinformációk nélkül.

A rossz döntések pénzt, energiát, erőforrást emésztenek és ablakon kidobottnak minősülnek, amikor kiderül, hogy nem azt, nem akkor és nem úgy kellett volna csinálni.

A piackutatások az alábbi területeken nyújtanak kézzelfogható segítséget:

  • milyen szegmensek felé érdemes nyitni a piac bővítése érdekében?
  • miért választják a vevők a konkurencia termékeit, mienk helyett?
  • mennyire elégedettek az ügyfélszolgálattal, mennyit mosolyogjunk?
  • mennyire ismerik a termékeink tulajdonságait?
  • mit kedvelnek bennünk, miért szeretnek hozzánk járni, tőlünk vásárolni?
  • milyen értékeket kötnek hozzánk, és milyen tulajdonságokat kapcsolnak a konkurensekhez?
  • milyen erős  a márkahűség, mikor pártolnának el tőlünk?
  • honnan tájékozódnak a vevőink, melyik forrás a döntő?
  • mennyi ideig tart a tájékozódási szakasz a döntés előtt?
  • hogyan viszonyulnak az árakhoz?
  • mikor döntenek?

Ezek a kérdések csak a felszínt kapargatják, azonban ha ügyesen és költséghatékonyan tervezünk, akkor meglepően kis energia-befektetéssel nagyon hasznos, sokszor elemi erejű felismerésekhez juthatunk. Nem kell mást tenni, mint megkérdezni a legautentikusabb szereplőt, a vevőt.

Tapasztalatból mondom, készséggel és örömmel válaszolnak, mert szeretik befolyásolni a dolgokat. És egy kutatásnál úgy érzik, hogy fontosak, befolyással lehetnek a folyamatokra.

Ha érdekel a piackutatás, keress valamelyik elérhetőségen a kapcsolat menüben.